Varför är det så svårt att göra saker enklare?

Henry Ford, mannen som startade masstillverkning av bilar, gjorde aldrig någon marknadsundersökning innan han skapade den berömda T-forden. ”Hade jag frågat kunderna vad de ville ha skulle de sagt att de behövde snabbare hästar”, lär han ha sagt. Vi måste sluta fråga kunderna vad de vill ha och istället börja bli kreativa själva. Bara då kan vi skapa enklare och bättre tjänster.
Johan Sandgren och Tommie Ulvoy

Vi måste sluta fråga kunderna vad de vill ha och istället börja bli kreativa själva. Bara då kan vi skapa enklare och bättre tjänster.

Vad vill våra kunder ha?

När vi frågar kunderna vad de vill ha är det alltid mer börsdata, fler grafer och avancerade börslistor. Det är så det har sett ut hos de stora nätmäklarna sedan hedenhös. Hästarna, förlåt börstjänsterna, har bara blivit lite snabbare. Visst är det imponerande med blinkande kurser och grafer som kan visa historik på vilket nyckeltal du vill. Men är det verkligen krångligare funktioner som kunderna egentligen vill ha och inte lättare?

Varför är det så krångligt?

Våra IT-system är inte gjorda för människor, de är designade för att kunna lagra stora datamängder som uppdateras blixtsnabbt. Det är därför börstjänsterna se ut som de gör med långa Excel-liknande datalistor som är obegripliga för den som inte är insatt. Det slutar med att man ger upp och låter sparpengarna vara kvar på 0-räntekontot eller i storbankens dyra ”aktiva” fond. Men måste det vara så? Nej vi tror att det går att bygga spartjänster som är för alla men vi måste anstränga oss mer än vad andra gör.

Vad vill vi ge kunderna?

När vi utvecklar något så frågar vi oss alltid hur vi kan göra det enklare för kunden. Hur kan vi minska antalet klick, göra det lättare att förstå eller hjälpa kunden med något val?  Att bara spotta ur data utan att förklara kan vem som helst göra. Att göra svåra saker enkla, det är den stora utmaningen och mycket svårare än man kan tro. Vi arbetar dagligen med att bygga en tjänst som fungerar både för de som kan lite och de som kan mycket. Den som vill handplocka värdepapper ska kunna göra det. Men den som behöver hjälp ska inte behöva bli bortskrämd.

Betyder inte kundernas vilja något?

Jo, självklart vill vi veta vad kunderna vill även i fortsättningen. Flera förbättringar vi gjort den senaste tiden är direkta förslag från kunder. Till exempel har vi ändrat hur vi presenterar utvecklingen på depåer och egna bevakningslistor. Men vi måste även kunna se framåt och utveckla något nytt.

Därför är vi extra stolta när vi utvecklat något helt unikt som våra sparboxar. Med bara ett par klick kan du börja månadsspara i utvalda värdepapper. Det enda du behöver för att komma igång och aktiespara är ett bankID och tre minuter av din tid. 

Är du kund och har tankar om vår Internettjänst? Maila till utvecklingsteamet hos oss på  e-post till kundwebb@aktieinvest.se. Det gillar vi!

/Johan Sandgren, Produktägare IT och Tommie Ulvöy, IT-chef 

Aktieinvest

Lägg till ny kommentar

Plain text

  • Inga HTML-taggar tillåtna.
  • Webbadresser och e-postadresser görs automatiskt till länkar.
  • Rader och stycken bryts automatiskt.

Bloggarkiv