Fonden med fokus på Innovation, Småbolag & Norden

Succéförvaltarna bakom fonden Swedbank Robur Ny Teknik har startat fondbolaget TIN Fonder och den nya fonden Core Ny Teknik. Vi har träffat duon, Carl Armfelt och Erik Sprinchorn, för att ta reda på vad den nya fonden investerar i, vem den riktar sig mot och vad huvudfokuset är. 

Logga in och läs mer om fonden >

Ni har precis startat en ny fond, Core Ny Teknik, men ni har jobbat i branschen under en längre tid. Kan ni berätta lite om er bakgrund?

Erik: jag har arbetat i fondbranschen i snart 25 år. Började som analytiker på Swedbank Robur 1995 och tog efter tre år över förvaltningen av småbolagsfonder. Under 2000 flyttade jag till San Francisco för att arbeta som analytiker på SEB. Fick där tillfälle att bevittna en bubbla som sprack samtidigt som jag fick en bred inblick i Silicon Valley och hur ekosystemet där fungerar. Efter att ha flyttat hem med familjen började jag på Alecta 2004, där jag förvaltade en europeisk aktieportfölj. 2007 startade jag tillsammans med Carl fondbolaget Arbor Asset Management inom Brummer & Partners, där vi förvaltade en europeisk aktiefond och en marknadsneutral hedgefond. Hösten 2011 kom jag tillbaka till Robur och tog över förvaltningen av småbolagsfonder, både bredare svenska och nordiska portföljer och en nischad på teknik. 2014 lyckades Carl och jag återförenas och arbetade tillsammans fram till att vi slutade runt årsskiftet 2018/19. Vi hann också starta en helt ny fond, Microcap, under 2017.

Carl: Jag började på Brummer & Partners som aktieanalytiker och senare förvaltare. Precis som Erik har jag även jobbat ett par år på säljsidan på Credit Agricole Cheuvreux samt Nordea. Det har varit en långsiktigt mål att arbeta som förvaltare och därför var det väldigt kul att få chansen att jobba med Erik igen på Robur 2014. Ända sedan jag började jobba med förvaltning för över tio år sedan har drömmen varit att starta en egen fond och det känns därför väldigt kul att vi kommit igång.

Core Ny teknik investerar i teknik, hälsa och digitala varumärken, med fokus på småbolag och norden. Varför har ni valt den placeringsinriktningen?

Norden är en väldigt bra och attraktiv investeringsregion, kanske bäst i världen. Det är ordning och reda, bolagsstyrning sker på ett bra sätt och affärsklimatet är bra. Dessutom är vi ”välsignade” med små hemmamarknader, vilket gör att bolag redan tidigt måste vässa sig mot internationell konkurrens. Detta är troligen en viktig orsak till att regionen har skapat så många fler bolag relativt resten av världen än vad befolkningen och ekonomiernas storlek egentligen motiverar. Mindre bolag tenderar att gå bättre än stora av några strukturella skäl: det är lättare att växa från en liten bas än från en stor. Mindre bolag har också en större andel entreprenörer bland sig. De är ofta underanalyserade. Slutligen är mindre bolag oftare än stora involverade i företagsaffärer, både som köpare och säljare. När det gäller teknik och innovation är det lätt att inse fördelarna i att växa snabbare än ekonomin som helhet. Kommer vi in i sådana aktier till ett vettigt pris är chanserna goda till bättre avkastning än snittet. Vi har pratat om mjukvara, hälsa och digitala varumärken som särskilt intressanta segment bland innovativa bolag generellt. Alla tre är relativt ocykliska och mindre konjunkturkänsliga. De delar också karaktäristika i att många bolag visar en kombination av tillväxt och stark lönsamhet.

Ni pratar ofta om långsiktighet i era investeringar och att ni som förvaltare kommer tänka mer som ett investmentbolag, kan ni utveckla det resonemanget?

Långsiktighet brukar betala sig i investeringar, så enkelt är det. Om vi kommer in till ett vettigt pris i ett bolag med god tillväxt, avkastning och kassaflöden som de kan använda till att växa vidare är det bästa vi kan göra att bara fortsätta vara ägare över lång tid. Sedan finns det praktiska skäl också, framför allt i mindre bolag är det kostsamt att handla in och ut ur aktier. Vi har en filosofi som gifter sig väl med hur det ser ut på marknaden. Historiskt har vi haft en innehavstid mellan fem och tio år i fonder vi förvaltat. Vi ser ingen anledning att ändra på det. Investmentbolag, med investeringshorisonter som ibland sträcker sig i decennier, är en inspiration.

Hur ser processen ut när ni tar in nya bolag i fonden?

Den stora majoriteten av intressanta innovativa bolag har vi ju kontinuerligt haft ögonen på under flera år. Men det kommer ju ständigt nya. Vad som ofta intresserar oss är bolag vars affärsmodell inte har något bäst före-datum och där vi kan se en lång duration i ekosystemet runt omkring.Vi brukar säga att vi aldrig gör några prognoser, i alla fall inte detaljerade kvantitativa sådana. Om ett bolag är rimligt prissatt på de vinster som de presterar här och nu och potentiell tillväxt därmed inte värderas högt – då blir vi nyfikna. Vi spenderar mycket tid på att lära oss så mycket som möjligt om bolagens produkter och tjänster, deras kunder, leverantörer och konkurrenter.

Hur många bolag består fonden av och hur ser fördelningen ut mellan teknik, hälsa och digitala varumärken?

Fonden har knappt 40 innehav idag och fördelningen vid månadsskiftet var 29% mjukvara, 23% hälsa och 27% digitala varumärken. Sedan hade vi 16% av vad vi definierar som nichevinnare och 5% kassa.

Hur ser ert arbete ut med hållbarhet och hållbart värdeskapande?

Många innovativa bolag är närmast per definition aktivt engagerade i att bygga en mer hållbar värld. Där det kan uppstå problem och/eller kontroverser kommer vi att välja dialog med bolagen framför exkludering. Om vi exkluderar bolag så flyr vi vårt ansvar. Bara för att vi eller någon annan institutionell ägare säljer aktier i ett bolag så försvinner inte problemet. Vi tror att börsen är en bra plattform för ett mer hållbart näringsliv. Noterade bolag måste vara transparanta och öppna med vad de gör, inte minst kring eventuella problem kring hållbarhet. Engagerade långsiktiga ägare kan i dialog bidra till en förbättrad situation. Både ägare och företag är dessutom bevakade av media. Privata bolag är svårare att genomlysa och synbarligen mindre intressanta för media.

 

Tänk på att placeringar i värdepapper alltid medför en risk. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i värdepapper kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. 

Hos Aktieinvest kan du månadsspara och göra engångsköp i Core Ny Teknik. 

Logga in & köp fonden 

Inte kund ännu? Det tar bara 3 minuter. 

Öppna konto