Investera jämställt istället för i sömniga storbanksfonder

7 mars 2017

Jämställda bolag presterar bättre på börsen! Det menar Sandra Lindqvist, även kallad Framtidsfeministen. För att göra det lättare att investera i jämställda bolag gör hon nu gemensam sak med nätmäklaren Aktieinvest. Tillsammans har de tagit fram en färdig portfölj, en sparbox som sparare kan månadsspara i.

– Intresset för att investera jämställt pga. egna övertygelser och av rena och skära avkastningsskäl har ökat de senaste åren, säger Therese Lundstedt, VD Aktieinvest. Nu är det lika enkelt att månadsspara jämställt hos oss som det är att spara i sömniga fonder hos storbanken.

– Jag ville investera i något som betydde något för mig så sedan maj 2015 har jag investerat i jämställda bolag under namnet Framtidsfeministen. Resultatet: +50 procent medan Stockholmsbörsen (OMXS30) är ner -4 procent under samma tid, säger Sandra Lindqvist, Framtidsfeministen.

Forskningsrapporter på området har duggat tätt de senaste åren. Bland annat har Peterson Institute for International Economics samlat in data från nära 22 000 företag i 91 länder och kunnat påvisa att företag med över 30 procent kvinnor i ledningen visade upp till 6 procents högre vinster än dem som helt saknar kvinnliga toppchefer. Detta har Framtidsfeministen tagit fasta på.

– Jämställda investeringar är viktigt för mig eftersom jag vill äga bolag som brinner för samma saker som jag. Ytterligare ett argument är att jämställda bolag är mer lönsamma och presterar bättre på börsen enligt bland annat McKinsey, säger Sandra Lindqvist.

Från och med idag kan man ta rygg på Framtidsfeministen genom att månadsspara eller göra engångsköp i Framtidsfeministens sparbox hos Aktieinvest. Minsta sparbelopp är 500 kr. Innehav samt mer information finns här:

Läs mer om sparboxen

Om Framtidsfeministen

Portföljen utgår från AllBrights vita lista som rankar bolag efter jämställdhet i ledningen (minst 60 %/40 %), linjen och styrelsen. Detta är den viktigaste parametern för mig då jämställda bolag är mer lönsamma (källa: PIIE) och presterar bättre på börsen (källa: McKinsey).

Aktieinvest är ett helägt dotterbolag till Pareto Securities som har 60 000 kunder som handlar aktier och fonder via deras internettjänst. Som värdepappersbolag står Aktieinvest under Finansinspektionens tillsyn och erbjuder sparande i både fonder, enskilda aktier, färdiga portföljer och nu också en jämställd sparbox.