Aktieinvests VD korad till Framtidens kvinnliga ledare

10 maj 2017

För elfte året i rad rankas landets 75 främsta kvinnliga chefer som gör skillnad och visar på värdet av ett bra ledarskap. Det är Sveriges chefsorganisation Ledarna som ligger bakom initiativet och i år utsåg juryn Therese Lundstedt, VD för Aktieinvest till nummer 1 på listan.

– Det svenska samhället behöver nya chefer med en modern ledarstil, säger Ledarnas ordförande Annika Elias. Vi vill inspirera unga kvinnor – och män – att vilja ta en chefsroll i morgon, och ser att Framtidens kvinnliga ledare är ett sätt att göra det på.

Juryns motivering lyder:

”Therese Lundstedt har genom sitt inkluderande ledarskap lyckats vända en förlustaffär till vinst. I en konservativ bransch där det föds nya gubbar varje dag, där konkurrensen är knivskarp och konventionerna starka sticker hon ut både som kvinna och som ung. Trots det har hon skapat sig mandat att driva ett omfattande förändringsarbete hos ägarna såväl som hos medarbetarna. Bland annat har hon satt ihop en ny, helt jämställd ledningsgrupp. Drivkraften är en genuin vilja att göra ett bra jobb. Enkelt, men kraftfullt. Den kraften får hennes medarbetare att gå till jobbet på Aktieinvest med glädje och den gör henne också till nummer 1 bland Framtidens kvinnliga ledare 2017.”

För att placera sig på listan över framtidens kvinnliga ledare krävs ett innovativt ledarskap, en stark personlig utvecklingstakt, handlingskraft och ambition. Dessutom ska personen vara normbrytande, nytänkande och en visionär.

– Jag är otroligt glad över utmärkelsen och väldigt stolt, det här är ett kvitto på att det arbete som hela mitt team på Aktieinvest gjort de senaste åren fungerat och har satt oss på kartan, säger Therese Lundstedt.

Nätmäklaren Aktieinvest har under de senaste åren ställt om verksamheten, bytt strategi, uttalat en ny digital ambition, rekryterat till flera nyckelroller och genomfört en digital transformation. Ägaren Aktiespararna uttalade en nysatsning på det helägda dotterbolaget Aktieinvest i februari 2015 då Therese Lundstedt rekryterades som ny VD.

– Att driva ett företag i en bransch som är i kraftig förändring, under tuff prispress och med otroligt snabb digital utveckling är det roligaste jag gjort i min karriär. Vi har kommit en bra bit på väg med vår förändring men mer är att vänta. Mina kollegor gör ett fantastiskt jobb och jobbar framför allt med ett osvikligt engagemang, det är dem som ger mig energi varje dag, säger Therese Lundstedt.

Framtidens kvinnliga ledare utses för elfte året i rad detta år. Inför årets lista inkom fler än 300 nomineringar och utifrån dessa utsågs listans 75 ledare. Personerna på listan är bra exempel på inspirerande och moderna ledare. Kvinnorna på listan är mellan 20-35 år. Searcharbetet och kvalitetssäkringen ansvarar företaget Women Executive Search för och juryn består bland andra av Annika Elias, ordförande i Ledarna, Camilla Wagner, Management by Kerstin, Arash Pournouri, grundare At Night Productions samt Anders Grahn, styrelseledamot i Ledarnas förbundsstyrelse.