Aktieinvest gör digital makeover av aktiesparande

21 september 2016

Nu ska det bli lika enkelt att köpa aktier som det är att handla mat. Ett år har gått sen Therese Lundstedt blev ny VD på Aktieinvest med visionen att förnya och sticka ut i bankvärlden. Tillsammans med Oakwood Creative Digital Agency lanseras nu en helt uppdaterad grafisk profil ihop med tjänsten som ska få fler att shoppa aktier.

Hur får man fler att vilja spara i aktier? Genom att göra det lika enkelt och tilltalande som onlineshopping. Det var Therese Lundstedts vision när hon valde att ta den traditionella aktiespartjänsten i en ny, digital inriktning. Resultatet blev en användaranpassad design som ihop med tjänsten Andelsorder ska göra det enklare för fler att månadsspara i aktier.

– Vi var tvungna att fråga oss själva, “vad vill framtidens aktiesparare ha?” och anpassa oss efter målgruppens vanor och behov. Det var dags att göra aktiehandel lika enkelt och tilltalande som all annan shopping de är vana vid online, säger Therese Lundstedt VD för Aktieinvest.

Andelsorder gör det möjligt att plocka och lägga order av aktier som vilka varor som helst online – direkt i en varukorg. Som ett ytterligare led i uppdateringen av Aktieinvest lanseras också en helt ny grafisk profil och webbplats som med sitt yngre, lekfulla intryck och användarflöde ska förkorta startsträckan till att börja spara i aktier.

– Med designen ville vi skapa ett nytt, lekfullt uttryck som gör Aktieinvest till ett alternativ för de som tidigare bara valt mellan Avanza och en vanlig, tråkig bank. För att göra det enklare att komma igång har vi på sajten arbetat med ett nykundsflöde som utgår från användarens kunskap och förståelse. Med en lättillgänglig design och ett användaranpassat sajtflöde vill vi nå de som tidigare inte attraherats av aktiesparande, säger Joakim Flodman, Creative Director på Oakwood.

Aktieinvests nya webbplats och grafiska profil lanseras idag den 22 september på Aktieinvest.se tillsammans med betaversionen av internettjänsten.

Aktieinvest är en nätmäklare och spartjänst för handel och sparande med aktier och fonder. Som enda aktör på den svenska marknaden erbjuder Aktieinvest månadssparande direkt i aktier. Aktieinvest är ett helägt dotterbolag till Pareto Securitites.

Andelsorder

Andelsorder är en spartjänst som gör det möjligt att köpa aktier för ett unikt sparbelopp oavsett aktiens kurs. Kunden kan genom tjänsten äga både hela och delar av aktierna. Det möjliggör sparande med mindre belopp i svenska och utländska aktier och gör Andelsorder utmärkt för till exempel ett månadssparande i aktier.

Oakwood Creative Digital Agency

Oakwood är en digital fullservicebyrå som arbetar med design, kreativitet och teknik för att skapa unika användarupplevelser. Sedan starten 2006 har Oakwood skapat allt från digitala flagship stores och visuella identiteter till topplistade appar och interaktiva upplevelser.