Medvind för bolag som påverkas av höga oljepriser

Vi är en god bit in i maj och rapportsäsongen för Q1 är i princip slut. Jan Glevén, reporter på Nyhetsbyrån Direkt berättar om vad som överraskade marknaden och vilken sektor som har medvind just nu.

Rapportsäsongen är i stort sett över för den här gången. Var det något som överraskade?

Mest positivt bland storbolagen var Ericsson. Rapporten visade att kostnadsbesparingsprogrammet biter, vilket gav en betydligt högre bruttomarginal än väntat. Tydliga signaler på att bolaget nu rör sig mot de långsiktiga målen 2020 uppskattades av marknaden. Förtroendet för den nye vd:n Börje Ekholm stärktes helt klart efter den rapporten.

Annars blev marknaden lite tagen på sängen av Electrolux vars råvarukostnader skenade efter införande av amerikanska ståltullar. Utsikterna framöver var inte heller särskilt ljusa då kostnader för just råvaror väntas öka. Det blev en rejäl nedgång för aktien efter detta.

Om du skulle jämföra sektorer/bransch mot varandra. Är det någon som har medvind nu, eller någon du tror kommer få det lite tuffare? 

Den bransch som haft medvind och fortfarande har, är bolag som i någon mån påverkas av högre oljepriser. Hög global efterfrågan driver på priset samtidigt som Opec-kartellen begränsar utbudet. Därtill politisk oro har vilket bidragit till att oljepriserna stigit. Vi har sett stora uppgångar för oljeservicebolag på Oslo börs och även de få som finns i Stockholm som Lundin Petroleum har varit vinnare.

Det ryktas om att en börsnotering av Volvo Cars är nära. Vad är det som avgör om den blir av och tror du att det är bra för bolaget? Kan man vänta sig en notering på Stockholmsbörsen i så fall?

Vad Li Shufu bestämmer sig för är svårt att spekulera i. Troligen vill han få ett så högt pris som möjligt i samband med en notering, det är antagligen priset som avgör om och var.

Vi har precis lanserat vår nya aktieinspiration och har grupperat aktier efter olika teman. Ett tema är E-handel (t.ex. Alibaba, Zalando och Qliro). Det pratas ju en hel del om att den ökade e-handeln kommer att minska antalet fysiska butiker rätt rejält. Vad tror du om retail- och konsumentprodukter framöver? 

Detaljhandeln går igenom en strukturomvandling som pågått under många år nu men under senare tid accelererat. Handelsbeteendet förändras då konsumenter uppskattar fördelarna med att handla digitalt via onlinehandel, framförallt mobilerna förändrar handelsmönstret då det är möjligt att handla alla tider på dygnet. Utvecklingen går inte att bromsa, men sen kanske inte alla branscher kommer drabbas lika hårt. Mest tydligt på senare tid har väl varit klädbolaget H&M som haft butiksexpansion som affärsidé lite för länge. 

En annan av våra temalista är Hemmafix med bland annat Clas Ohlsson och Byggmax. Clas Ohlsons försäljning ökade med 10 % i april och aktien har steg under tisdagen (15/5) efter pressmeddelandet. Bolaget har också meddelat att både onlineförsäljningen OCH antal butiker ökat. Vad kan ligga bakom det?

Just Clas Ohlson hamnar ju lite i samma dilemma som H&M, många butiker skulle driva försäljning framförallt i citylägen. Det kommer ta tid att ställa om, sen ska inte konkurrensen underskattas inom detta område heller. Att bolaget får till bra försäljning under en månad är inte  det samma som att bolaget nu är på grön kvist. När det gäller onlinehandel för Clas Ohlson så utgör den en väldigt liten del av den totala försäljningen så en lite ökning kan innebära stora tillväxttal. 

Har du några tips eller råd till den som vill spara i aktier men tycker att det är lite osäkert på börsen just nu?

Det finns många bra generella råd från investerare som lyckats över tid med aktiehandel. Jag tycker att Jim O'Shaughnessy sammanfattade detta bra nyligen med 26 tweets om hur man ska tänkta kring aktiemarknaden, dessa är värda att läsa.

Tack Jan!

2017-05-18

Jan Glevén Nyhetsbyrån direkt

Jan Glevén, reporter, Nyhetsbyrån Direkt