Management Take Over
I den digitala tidseran har många röster och varnande fingrar höjts för risken att vi blir allt mer opersonliga, mer tekniska och glömmer bort de riktiga människorna bortom skärmarna. Jag säger att det blivit precis tvärtom.
Kanske var vi alla så nyfikna på framtiden, på robotarna, på datarevolutionen och det ständigt uppkopplade samhället att vi också trodde att allt i framtiden skulle fungera som i en robotfabrik där ingen annan behövde arbeta och där beteenden och kunddata styrde showen. Kanske trodde vi det en ytterst kort stund och förmodligen mest för att det kändes som en cool tanke.
Nu när vi är tillbaka i verkligheten där digitaliseringen drar fram som en virvelvind vet vi bättre. Aldrig tidigare har kunden varit så närvarande i våra företag som nu. Vi pratar om hen morgon, middag och kväll. Vi kommunicerar, paketerar, utvecklar, prototypar, analyserar och gör allt vi kan med just kunden i åtanke. Trenden går dessutom mot att kundserviceavdelningarna snarare växer än minskar (och ja, det finns coola AI-initiativ även där men de är också kundcentrerade). Jag skulle säga att digitaliseringen gjort oss allt annat än opersonliga och kundfrämmande.
Själv älskar jag att analysera vår kunddata och bolla utvärderingar av våra olika produkter, kampanjer, annonser och funktioner. Men jag gör det med kunden som en del av synfältet. Kanske är det lätt för mig att inte glömma vem kunden är då jag också ofta befinner mig ute på fältet för att lyssna på tankar kring sparande och Aktieinvest. Jag ser flera av er kunder till och med framför mig när jag pratar om våra kundsegment. Jag tänker på Johnny i Halmstad när vi utvecklar mer avancerad aktieorderläggning, på Britt-Marie i Lidköping när jag funderar på nya sparboxar och på den härliga mostern i Örebro som startade sparande till sina syskonbarn när vi utvecklar vårt barnsparande. Det gör jag inte för att det i vissa UX-svängar är poppis att skapa pappgubbar av personas utan för att jag brinner för dessa tre personer och alla andra de representerar. Dessutom vet jag att de finns. På riktigt.
Och det är inte bara jag. Hos oss på Aktieinvest pratar alla om kunden. Det sitter vi våra väggar. Kanske för att jag och mina kollegor i ledningsgruppen tycker att det är helt självklart. Utan ett maniskt kundfokus kan vi lika gärna plocka ner skylten och gå hem. Ett steg att komma närmre våra kunder är vår nya chatt på aktieinvest.se som fått en flygande start. För att vi ska kunna samla på oss ännu fler kunder som exempel i bakhuvudet så kidnappar jag och kollegorna chatten idag. Jag, Micke, Greta, Tommie, Lotta och Cecilia – hela Aktieinvests ledningsgrupp tar alltså över spakarna på kundservice. Exakt så viktig är kunden för oss, så viktig är kundservice – det absolut viktigaste vi har. Allt annat får vänta. Så alla kunder, Be aware – Management Take Over starts now!
Informationen på denna sida ska inte ses som investeringsråd. Placeringar i värdepapper medför alltid en risk. Innan du börjar handla i fraktioner behöver du besvara ett antal kunskapsfrågor. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i värdepapper kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. Det är viktigt att fortlöpande bevaka sitt innehav och vid behov ta initiativ till åtgärder för att minska risken för förlust.