Kategori Sparande

Investera i Black Friday?

Konsumtionen slår i taket, svenska handlare laddar inför Black Friday den 23 november och samtidigt lyfter alltfler minimalister sina röster kring White Monday. Vilken fot ska då vi aktiesparare stå på? Och kan man investera i fenomen som Black Friday?

Jag älskar den digitala utvecklingen och allt kring den. Både för att den underlättar mitt vardagsliv och sparar min tid men också på grund av den spännande omvärlden som jag som affärsutvecklande VD får befinna mig i varje dag. Förutom det faktum att Aktieinvest i grunden är en e-handlare (av aktier och fonder) så följer jag trenderna inom e-handelssegmentet nära på grund av mina egna investeringar. Jag säljer bolag som jag själv upplever halkar efter digitalt, både när det gäller tjänster, användarvänlighet, digital försäljning/annonsering och digital kommunikation. Och tvärtom så investerar jag i bolag som ligger i framkant och som lyckas följa den stora trenden.

På fredag smäller det med en ny upplaga av Black Friday – dagen då alla e-handlare runt om i världen dumpar sina priser för att öka volymerna. Prissänkningarna tror jag många e-handlare förklarar med vikten av att hitta nya kunder och öka användningen av e-handel för nya konsumenter. Tittar man på utvecklingen av svensk e-handel så växer den explosionsartat. Rapporten ”Svensk E-handel” som DIBS ger ut bjuder på massor av härlig fakta.

Man tror att e-handeln 2018 kommer att uppgå till hela 268 miljarder, vilket är en ökning med 6,2% från 2012. Det är inte längre bara kläder och prylar som köps online. Handeln av matvaror har t ex ökat hela 9 procent i år. Där brottas flera börsbolag om att öka sina marknadsandelar. ICA som legat efter i utvecklingen av onlinehandel börjar nu ta för sig och Axfoods köp av onlineaktören Mat.se som gick igenom i början av 2017 torde borga för att vi kommer att se mer onlinesatsningar från dem framgent. Idag handlar 30% av svenskarna mat på nätet för totalt 17,8 miljarder.

Resor är dock fortfarande det som vi köper mest av – de är kvar i toppen med 113 miljarder i omsättning. Här kan nyfikna titta in på Aktieinspo-listan ”Far och Flyg”. Förutom resor är prenumerationstjänster den trend som växer starkast, exempelvis har 43 % av svenskarna prenumererat på tv-streaming. Där har vi tex noterade Netflix som en frontrunner och även Viaplay som ägs av svenska MTG, för att nämna några. Hela 44% har också eller har haft en musikstreamingtjänst. Där vi ju till exempel svenska techundret Spotify var aktie noterades på New York Stock Exchange (NYSE) i april i år.

Detta till trots så är det fysiska varor som svenskarna verkar älska att handla online. Förutom livsmedel så är heminredning den stora tillväxtraketen. Där hittar du exempelvis Lammhults Design, ett mindre bolag som är noterat på Small Cap. Även marknaden för bygghandel online växer rejält. Sett till total omsättning är onlinedelen liten men dubbelt så många har handlat byggvaror online i år jämfört med ifjol. Byggmax är ett bolag som uppger sig satsa på sin e-handel. Dessa och flera andra bolag finns i Aktieinspo-listan ”Hemmafix”.

Annan intressant statistik är att 22% av svenska män har använt spel- och bettingsajter. Några exempel på bolag som växer snabbt är LeoVegas, Kindred Group och Mr Green (fler bolag hittar du på Aktieinspo: Spel & Dobbel). Samtidigt har 21% av svenska kvinnor prenumererat på skönhetsprodukter och hela 71% har köpt kropps- och hälsoprodukter. Ett exempel på skönhetsehandlare är dalabolaget Lyko som snart varit på börsen i ett år (fler bolag hittar du på Aktieinspo: Hel & Ren). Av de sportiga 35-44-åringarna handlar fler än 30%  sport- och fritidsartiklar på nätet. Inom det segmentet finns svenska Sportamore noterade på Stockholmsbörsen (Aktieinspo: Sporty Spice).

Men, som sagt så är kläder och mode fortsatt en kioskvältare. 6 av 10 personer köper idag kläder, skor och accessoarer på nätet. Tittar man på yngre i åldrarna 15-24 så är andelen hela 71%. Aktier för Fashionistas hittar du i Aktieinspo-listan med samma namn. Även elektronik och böcker handlas av 35% av vi svenska konsumenter. Bland noterade bolag hittar vi där exempelvis Dustin som fick en ny VD för drygt ett år sedan i Thomas Ekman (Aktieinspo: Hemmafix). Kollar man på boksidan så ägs till exempel Akademibokhandeln av industrigruppen Volati.

Vi har också börjat röra oss utanför Sveriges gränser med vår näthandel. 48% av svenska män handlar idag i utländska webbutiker. Wish, Ebay, Amazon och Zalando är de bolag som toppar listan över var vi då handlar. Där är Amazon noterade i USA och Zalando i Tyskland. Vill man gå via svenska börsen får man en hel del exponering mot Zalando via investmentbolaget Kinnevik som äger 32% av bolaget. Svenska e-handlare och investerare har under de senaste åren ivrigt diskuterat när och om Amazon kommer att komma till Sverige och vilka konsekvenser det kommer att få för våra inhemska handlare. Ryktena säger att det är nära ett Sverigeintåg nu… Se fler e-handlare i Akiteinspo E-handlare.

Statistik är spännande! Frågan är var dessa bolag tar vägen i framtiden, kan de få logistiken att fungera bättre (Kom igen, PostNord!), kan de minska returerna som idag pressar marginalerna och kommer vi att se en konsolidering på marknaden, kommer Amazon till Sverige och/eller kommer vi att få se ännu fler e-handlare i framtiden? Att framtiden är digital tycker jag dock att det inte går att diskutera.

Ska man då sätta sprätt på hela lönen vid årets Black Friday? Nej – jag tycker istället att du ska investera pengarna i ett bra bolag. Kanske en e-handlare, eller kanske något helt annat som du tror på för framtiden. Kanske gör din investering att du har råd att konsumera något riktigt stort i framtiden istället? För att ge dig ett alternativ till köphetsen så låter vi dig handla svenska aktier helt courtagefritt på fredag (handel direkt över börsen, hos oss så kallad börsorder).

/Therese

Informationen på denna sida ska inte ses som investeringsråd. Placeringar i värdepapper medför alltid en risk. Innan du börjar handla i fraktioner behöver du besvara ett antal kunskapsfrågor. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i värdepapper kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. Det är viktigt att fortlöpande bevaka sitt innehav och vid behov ta initiativ till åtgärder för att minska risken för förlust.