E-handeln – back in black?
Happy Thanksgiving, säger vi imorgon och laddar inför Black Friday. Shoppingdagen som boostar alla e-handlares och butikskedjors resultat. Så är det i alla fall tänkt då Black Friday är det officiella startskottet för julhandeln. Vad har då detta med aktier att göra?
Jo, för dig som äger e-handelsaktier eller andra bolag som starkt påverkas av shoppingmönster så är den viktig. En stor del av årets intäktsbudget ska säkras från och med Black Friday, via Cyber Monday och ända fram över julhelgen.
E-handeln ökar fortfarande kraftigt även i Sverige. Enligt en ny rapport från Svensk Digital Handel och HUI Research ökade e-handeln under tredje kvartalet med 15 procent. Starkast tillväxt visade barnartiklar och leksaker (25 procent) samt bygghandeln (22 procent). Svenskarna spås handla julklappar för cirka 6,4 miljarder kronor i år och 63 procent av företagen tror att deras julhandelsförsäljning kommer att öka i år jämfört med ifjol.
Detta samtidigt som utländska e-handelsaktier såsom tyska Zalando och Amazon tuffar vidare på börserna. Den senare till synes ostoppbar. Zalando, som är ett av Europas högst värderade techbolag, har växt med 20 procent årligen sedan deras börsnotering 2014. Förutom ett nytt lager i Polen så byggs även ett i Sverige som ska fortsätta att möjliggöra en expansion. Zalandos framgångar till trots så tävlar de mot sektorns amerikanska gigant, Amazon.
Amazon som varit börsnoterat i tjugo år började sin e-handelsbana med böcker i fokus. Efter hand utökades utbudet till att också omfatta CD-skivor och videos. Idag hittar du allt du kan behöva på Amazon, ett av få .com-bolag som överlevde IT-boomens uppgång och fall. Amazons dominans och nya tekniksatsningar borde göra fler aktörer nervösa. Även om Amazon erbjuder andra bolags varor på sin handelsplattform så minskas marginalerna markant då betalning och del av intäkten direkt tillfaller Amazon.
De e-handelsbolag som lever närmast sitt techursprung spås en ljus framtid. Ett exempel är just Amazons satsning på Echo och röstassistenten Alexa som ska snappa upp köpbehov i hemmet och ge förslag på lösningar. Frågan är dock också hur Jeff Bezos står sig mot sin kinesiska konkurrent Alibaba som i veckan dessutom köpte in sig i fysiska butiker då de köpte över 36 procent av detaljhandelskedjan Sun Art Retail vilka äger närmare 450 stormarknadskedjor runtom i Kina. Blir det kanske Kina som blir världsdominanta inom den nya detaljhandeln, eller räcker kakan till dem båda?
Detaljhandeln står helt klart inför en fortsatt spännande framtid, både fysiskt och online. Frågan är också hur vi slutkunder kommer att konsumera i framtiden och vilka krav vi kommer att ställa på våra leverantörer. Kommer vi fortsattningsvis att vara trogna starka varumärken såsom Nike, L’Oreal och Apple och därmed hålla deras marginaler uppe eller kommer bekvämligheten som e-handlarna att bli viktigare?
Att högkonjunkturen kommer att bättra på handelns siffror under Black Friday kan man dock förutspå. Kanske håller det i sig till dess hållbarhetsfokuset breder ut sig ännu mer och det blir en dygd att inte shoppa utan istället hushålla med världens resurser. Initiativ som White Monday och andra globala uppmaningar att minska inköpen finns redan. Kanske blir de det som stjälper e-handelns framtidsvisioner? Eller så förblir siffrorna svarta. Den som lever får se.
/Therese
*Zalando kan man handla själv på den tyska börsen via Aktieinvests andelsorder. Eller så köper man Kinnevik-aktien. Kinnevik äger 32 procent av Zalando. Även Amazon, Alibaba, Nike, L’Oreal och Apple finns i vårt sortiment.
Informationen på denna sida ska inte ses som investeringsråd. Placeringar i värdepapper medför alltid en risk. Innan du börjar handla i fraktioner behöver du besvara ett antal kunskapsfrågor. Historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning. De pengar som placeras i värdepapper kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka hela det insatta kapitalet. Det är viktigt att fortlöpande bevaka sitt innehav och vid behov ta initiativ till åtgärder för att minska risken för förlust.